بازی با الفبا: 10 روش برای آموزش الفبا به کودکان مهاجر فارسی زبان

بازی با الفبا

آموزش زبان مادری به کودکی که در کشوری غیرفارسی زبان زندگی می‌کند، کار دشواری است. اما از آن دشوارتر می‌تواند آموزش سواد فارسی باشد. در مطالب قبلی در مورد اهمیت زبان مادری برای کودکان مهاجر صحبت کردیم و این متفاوت از توانایی خواندن و نوشتن به فارسی نیست. بازی با الفبا روشی شیرین برای آموزش زبان فارسی به کودکان مهاجر است.

10 روش برای بازی با الفبا

تحقیقات نشان می‌دهند کودکان با بازی کردن بهتر می‌توانند مطالب را فرابگیرند. از بازی می‌توانید برای متقاعد کردن آنها به یادگیری چیزی کمک بگیرید که علاقه چندانی به آن ندارند. در کنار توانایی صحبت کردن، توانایی خواندن و نوشتن به ارتقا مهارت زبانی کودک و رشد توانایی او در فارسی کمک می‌کند. با بازی کردن می‌توانید یادگیری را برای کودک شیرین کنید.

کیف سحرآمیز

این یکی از ساده ترین بازی‌های الفبای کودکان است و نیازی به آماده سازی زیادی ندارد. با استفاده از یک کیسه، وسایلی مانند (دکمه، خودکار، سیب و غیره) را داخل آن قرار دهید. از فرزندتان بخواهید دستش را داخل کیسه کند و شی را لمس کند، او باید حدس بزند شی با چه صدایی شروع می‌شود و از بین حرف الفبا شکل آن را انتخاب کند.

حدس حرف

در این بازی، والدین کلمه ای را می‌گویند و کودک باید حدس بزند که کلمه با چه حرفی شروع می‌شود. برای سخت‌تر کردن آن، می‌توانید کلماتی را به کار ببرید که صدای یکسان و حروف متفاوتی دارند (س-ص-ث). برای سرگرم‌کننده‌تر کردن این بازی با الفبا می‌توانید یک کلمه بگویید و از فرزندتان بخواهید او نیز کلمه ای به فارسی بگوید که با حرف مشابهی شروع می‌شود. به عنوان مثال، بگویید توپ و کودک نیز کلمه ای با حرف ت بگوید.

 فنجان‌های الفبا

به تعداد حروف الفبا (یا به تعداد اشیا) کف فنجان‌ها حروف الفبا را بنویسید و فنجان‌ها را معکوس قرار دهید. زیر فنجان‌ها یک شی قرار دهید. کودک باید شی زیر هر فنجان را ببیند و آن را زیر فنجان دارای صدای مرتبط قرار دهد. به یاد آوردن شی زیر فنجان‌های قبلی و جابه جا کردن آنها باعث هیجان انگیزتر شدن بازی می‌شود. بنابراین، سعی کنید تعداد فنجان‌ها زیاد باشد تا حفظ کردن اشیای زیر آنها به تلاش و حضور ذهن بیشتری نیاز داشته باشد.

حروف پنهان

این بازی با الفبا برای کودک بسیار هیجان انگیز است. حروف الفبا را در نقاط مختلف خانه یا اتاق پنهان کنید. سپس، یک حرف را نام ببرید. کودک باید به دنبال حروف بگردد و آنها را بیابد. روش دیگر برای انجام این بازی این است که اشیایی را روی زمین قرار دهید و از کودک بخواهید حرف خاصی را جستجو کند و روی شی مورد نظر قرار دهد.

آلفامن جاسوس

در این بازی باید کلمات را توصیف کنید و کودک حدس بزند که کدام کلمه مدنظر شماست و با کدام حرف شروع می‌شود. روش دیگر برای انجام این بازی این است که تصاویر مختلفی را روی کاغذ بکشید و بگویید “آلفامن جاسوس به دنبال چیزی است که با صدای پ شروع می‌شود.” و کودک باید پیتزا را بیابد و رنگ کند.

بازی با کارت ها

در این بازی با الفبا می‌توانید مسابقه ای به همراه کودک داشته باشید. حروف را روی یک سری فلش کارت و تصاویر را روی فلش کارت‌های دیگر داشته باشید. یک نفر از اعضای خانواده به عنوان داور یک حرف را اعلام می‌کند. هر کس زودتر شی و حرف را پیدا کرد، امتیاز این مرحله به او تعلق می‌گیرد. هر کس که در پایان کارت‌های بیشتری جمع آوری کرده بود، برنده بازی است.

نقاشی

اغلب کودکان نقاشی کردن را دوست دارند. حروف را روی کاغذ بکشید و از او بخواهید با حروف یک نقاشی جدید بسازد. کودک می‌تواند با حرف مورد نظر تصویری را بسازد که صدای آن نیز منطبق است.

توپ بازی

دور تا دور یک توپ حروف را بنویسید. به نوبت توپ را برای یکدیگر پرت کنید. کودک باید با هر حرفی که در بالای توپ قرار گرفته است، یک کلمه فارسی بگوید. برای سخت تر کردن بازی می‌توانید حروفی را روی توپ بنویسید که با نام اعضای خانواده شروع می‌شود. پس از مثال زدن یک کلمه فارسی، هر نفر باید توپ را به طرف کسی پرتاب کند که صدای اول نامش روی توپ افتاده است.

اسم و فامیل

این بازی مشهور فارسی طرفداران زیادی دارد و شامل خنده و شیطنت‌های زیادی می‌شود. این بازی علاوه بر آنکه برای کودک مهاجر شما آموزشی است، برای اعضای خانواده نیز یادآور نوستالژی کودکی است. هر کس یک حرف را تعیین کند تا اعضای خانواده با آن کلماتی را در دسته بندی‌های مختلف یادداشت کنند. اگر کودک شما هنوز نمی تواند به فارسی بنویسد، می‌توانید این بازی را شفاهی و به نوبت انجام دهید. برای این کار در هر دور یک دسته بندی را مشخص کنید و هر کس فرصت دارد ظرف چند ثانیه کلمه ای را مثال بزند.

مار و پله

روی جدول بازی مار و پله حروف فارسی را به صورت نامرتب یادداشت کنید. بازی مار و پله را به شکل بازی با الفبا در آورید و آن را به صورت عادی ادامه دهید. با فرود آمدن در هر خانه، بازیکن باید کلمه ای را مثال بزند که با حرف مورد نظر شروع می‌شود. در صورتی که نتواند یک کلمه حدس بزند باید به خانه قبلی بازگردد.

بازی با الفبا

بازی با الفبا برای تقویت فارسی

استفاده از بازی با الفبا برای کودکان مهاجر روشی عالی برای تقویت الفبا و کمک به کودک برای درک بهتر صداهای حروف است. این بازی‌ها به کودک نحوه نوشتن حروف الفبا و صدای آنها را آموزش می‌دهد. یادگیری حروف الفبا برای تقویت مهارت خواندن در کودک ضروری است.

در عین حال، کتاب خوانی را برای کودک مهاجر فراموش نکنید. آموزش زبان فارسی را فقط به یک مهارت محدود نکنید. سعی کنید پس از آنکه کودک در حرف زدن به زبان فارسی به تسلط نسبی دست یافت. آموزش الفبا، خواندن و نوشتن را برای او شروع کنید.

فارکیدز تلاش می‌کند از شیوه‌های آموزش تعاملی، ارتباط چهره به چهره، بازی، نقاشی و خلاقیت برای آموزش زبان فارسی به کودکان مهاجر کمک بگیرید. نرم افزار ما محیط آموزشی جذاب و تعاملی را برای کودکان فراهم می‌کند. برای تقویت زبان فارسی کودک مهاجر خود با ما تماس بگیرید.

منبع:

bilingualkidspot

Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *