اشتباهات دستور زبانی در کودک دو زبانه: چه برخوردی بکنیم؟

اشتباهات دستور زبانی در کودک دو زبانه بسیار رایج است. کودک قواعد دستوری دو زبان را به هم تعمیم می دهد. برخی والدین مهاجر به این نوع استفاده از دستور زبان حساس هستند و به آن واکنش بعضا شدید نشان می دهند. اما واقعا برای مواقع بروز اشتباهات دستور زبانی در کودک دو زبانه چه توصیه ای می شود؟ اشتباهات دستوری نباید همیشه به صورت منفی دیده شوند.

فازهای رشد زبانی:

تئوری های زبان شناسی نشان می دهند که کودک در سنین مختلف در ساختاربندی زبانی خود فازهای مختلفی را طی می کند. در برخی از این فازها کودک شروع به استفاده از تفسیر خود از ساختار دستور زبانی می کند. این فاز به خصوص در سنین بین 5 تا 7 سالگی دیده می شود. در این سن بروز اشتباهات دستور زبانی در کودک دو زبانه به صورت سهوی و رایج دیده می شود. در حالی که برای برخی از والدین بروز اشتباهات دستور زبانی به معنی گیج شدن کودک یا اختلال زبانی است، تحقیقات برعکس این تصورات را ثابت کرده اند. تفسیر کودک از دستور زبان هر دو زبان، هر چه قدر اشتباه، نشان دهنده پیشرفت وی در یادگیری و درک او از سیستم پیچیده زبان ها است.

از والدین برای رفع اشتباهات دستور زبانی در کودک دو زبانه چه کاری ساخته است؟

همان طور که گفته شد، این اشتباهات کاملا طبیعی هستند و بخشی از فاز تکامل زبانی در کودک است. توصیه های زیر در این مواقع به کار والدین می آید:

  • صبر کنید. کودکی که به صورت دو زبانه پرورش داده شده باشد، تا حد زیادی، به صورت مستقل و ناخودآگاه قواعد دستور زبان را فرامی گیرد. با گذشت زبان و شنیدن قواعد صحیح از زبان شما و اطرافیان، کودک تفسیر خود را از دستور زبان تغییر می دهد و در نهایت به ثبات در کلام می رسد.
  • بر تفاوت و شباهت های قواعد دستوری دو زبان تاکید داشته باشید. فراموش نکنید که هرگز این کار را در بین صحبت های کودک انجام ندهید. اجازه دهید او جمله خود را تمام کند. وقتی حرف هایش تمام شد، می توانید جمله صحیح را برای او تکرار کنید و تفاوت دستوری را برای او در یک جمله توضیح دهید.
  • دانش او از قواعد دستور زبانی را با استفاده از مواد و منابع مختلف، مانند نرم افزارهای آموزشی شاد و جذاب، تقویت کنید.
  • سعی نکنید که تمام اشتباهات دستوری کودک خود را اصلاح کنید. این کار تمایل وی به یادگیری را کاهش می دهد. گاهی اوقات از برخی اشتباهات چشم پوشی کنید.
  • اگر کودکتان در چت یا کنار نقاشی اش برای مادربزرگ یا پدربزرگش پیغامی نوشته است که پر از غلط های املایی و دستور زبانی است، از کنار آن بگذرید. او با عشق این کار را انجام داده است. اینجا کلاس دستور زبان نیست و قرار نیست به او نمره داده شود.

منبع

raising-bilingual-children

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *