آموزش فارسی در خانه: 6 راهکار برای تقویت زبان فارسی کودک مهاجر

آموزش فارسی در خانه

بسیاری از والدین مهاجر که در کشور غیر فارسی زبان زندگی می‌کنند، چاره جز آموزش زبان فارسی در خانه به فرزندشان ندارند. کودک زبان جامعه را در مهدکودک و مدرسه فراگرفته و خانواده به این نتیجه رسیده است که زبان فارسی کودک به تدریج کم رنگ شده است. والدین دوست دارند فرزند خود را دو زبانه پرورش دهند، اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند.

چگونه آموزش فارسی در خانه را شروع کنم؟

بسیاری از والدین دوست دارند در خانه به فرزندان خود فارسی آموزش دهند، اما نمی‌دانند چگونه شروع کنند. مهم نیست که تسلط فعلی فرزندتان به فارسی چقدر است. مهمترین چیز این است که شما مشتاق باشید و فرزندانتان را تشویق و تحسین کنید. با کاربرد زبان فارسی در خانه، کودک اشتیاق شما به زبان را درک خواهد کرد. اگر فرزندتان بلافاصله شروع به صحبت کردن به زبان فارسی نکرد، نگران نباشید. آنها برای یادگیری و فراگیری زبان مادری شما به زمان بیشتری نیاز دارند. صبور باشید و به روند آموزش متعهد باشید.

راهکارهای آموزش فارسی در خانه

ایجاد یک روال

یک برنامه روتین برای زمان حرف زدن به فارسی در خانه تنظیم کنید. این برای آن دسته خانواده‌هایی مفید است که کودک به زبان جامعه مقصد تسلط کافی دارد و در برابر حرف زدن به فارسی مقاومت می‌کند. از زمان‌های کم شروع کنید. مقرر کنید که همه خانواده در زمان صبحانه و قبل از رفتن به مدرسه، فارسی حرف بزنند. در ابتدا، پانزده دقیقه برای کودکان بسیار کوچک کافی است. با بزرگتر شدن فرزندتان و افزایش تمرکز او می‌توانید به تدریج جلسات را طولانی تر کنید.

به تدریج، کاربردهای زبان فارسی را در تمام روز و زمانی که خانواده در کنار هم هستند، گسترش دهید. با هم مقرر کنید که هر روز بعد از انجام تکالیف، تماس کوتاهی با یکی از اعضای فارسی زبان خانواده در ایران برقرار می‌کنید. هر شب قبل از خواب، یک داستان فارسی می‌خوانید. تکرار ضروری است – کودکان اغلب نیاز دارند تا کلمات و عبارات را بارها بشنوند، تا اعتماد به نفس کافی برای حرف زدن به زبان فارسی را پیدا کنند.

بازی کردن

کودکان زمانی که سرگرم می‌شوند به طور طبیعی یاد می‌گیرند. فلش کارت‌ها روشی عالی برای آموزش و اصلاح واژگان هستند و بازی‌های مختلفی برای آموزش فارسی در خانه وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها فرزندتان را به زبان مادری خود علاقه مند کنید.

بازی‌هایی مانند اسم و فامیل، حدس کلمه، پانتومیم، و عروسک انگشتی برای افزایش دایره واژگان فارسی کودک مفید هستند. بازی‌های وانمودی، شامل بازی نقش به جای عروسک ها، به کودک کمک می‌کند که فشار روانی ناشی از اشتباه حرف زدن را به عروسک منتقل کند. در چنین شرایطی کودک می‌تواند وانمود کند که زبان فارسی عروسک خوب نیست. به همین دلیل، با آرامش و شادی بیشتری راغب به حرف زدن می‌شود و در عین حال، می‌تواند زبان فارسی خود را تقویت کند.

استفاده از موقعیت‌های روزمره

کودکان زبان آموزهای خوبی هستند. مهم نیست فرزندتان چند سال دارد و چقدر در مهارت زبان فارسی نسبت به همسالانش عقب تر است. مزیت آموزش فارسی در خانه این است که می‌توانید از موقعیت‌های روزمره و اشیاء واقعی در اطراف خانه برای تمرین زبان استفاده کنید. مثلا:

وقتی فرزندتان دارد لباس می‌پوشد، یا وقتی لباس‌هایتان را مرتب می‌کنید، درباره لباس‌ها صحبت کنید (“بیا جوراب آبی ات را بپوش”، “این تی شرت باباست” و غیره).

وقتی به فرزندتان کمک می‌کنید تا اتاق خوابش را مرتب کند، واژگان اسباب‌بازی‌ها و مبلمان را تمرین کنید (“خرس عروسکی ات را روی تخت بگذار!”، “ماشین آبی کجاست؟”).

وقتی در حال آشپزی یا خرید هستید، واژگان غذا را آموزش دهید. وقتی به سوپرمارکت می‌روید، لیستی از چیزهایی که باید پیدا کند را به فرزندتان بدهید (از تصاویر یا کلمات بسته به سن او استفاده کنید). از او بخواهید لیست را برای شما بین قفسه‌ها پیدا کند و نام آنها را تکرار کند. زندگی روزمره هم می‌تواند تبدیل به بازی شود.

آموزش فارسی در خانه

استفاده از داستان ها

بچه‌های کوچکتر عاشق کتاب‌هایی با رنگ‌های روشن و تصاویر جذاب هستند. به تصاویر با هم نگاه کنید و داستان را با نشان دادن تصاویر تعریف کنید. می‌توانید از فرزندتان بخواهید که به چیزهای مختلفی اشاره کند، به عنوان مثال، «گربه کجاست؟» پس از مدتی او را تشویق کنید که پاسخ «این چیست؟» را به شما بگوید.

هر شب قبل خواب به زبان فارسی برای او داستان بگویید. هر چه زبان فارسی را در موقعیت‌های دلچسب و شیرین تر استفاده کنید، و این زبان برای او با اتفاقات مثبت تر پیوند بخورد، بهتر می‌توانید او را به حرف زدن به فارسی جلب کنید.

استفاده از آهنگ ها

آهنگ‌ها روشی واقعا موثر برای یادگیری کلمات جدید و بهبود تلفظ هستند. کودکان خردسال به ریتم و شعر علاقه زیادی دارند و با استفاده از آهنگ می‌توانند کلمات زیادی را حفظ کنند.

آموزش دستور زبان و تلفظ کلمات

در مورد بچه‌های کوچک‌تر، نیازی به آموزش صریح قواعد دستوری نیست، بلکه برای آموزش فارسی در خانه کافی است آنها را به شنیدن و استفاده از ساختارهای دستوری مختلف در زمینه عادت دهید، شنیدن دستور زبان مورد استفاده از سنین پایین به کودک شما کمک می‌کند تا در سنین بالاتر از آن به طور طبیعی و صحیح استفاده کند.

برای کودکان بزرگتر، می‌توانید از تمرین کردن کمک بگیرید. نرم افزارهای آموزش زبان فارسی، کتاب خوانی و تصحیح توسط والدین می‌توانند به او کمک کنند که تسلط بیشتری به زبان فارسی پیدا کند. در این مطلب در مورد تصحیح تلفظ کلمات فارسی توسط کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصحیح خطاهای زبانی کودک پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

کدام کلمات و عبارت‌ها را باید اول آموزش دهم؟

برخی از کودکان مهاجر هیچ گونه تسلطی به زبان فارسی ندارند. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام موضوعات را اول آموزش دهید، علایق و شخصیت فرزندتان را در نظر بگیرید و اجازه دهید فرزندتان در انتخاب به شما کمک کند. ممکن است بخواهید با برخی از این موضوعات شروع کنید:

  • اعداد
  • رنگ ها
  • صفت‌ها (به عنوان مثال بزرگ، کوچک، بلند، خوشحال، غمگین، خسته)
  • بدن
  • اسباب بازی ها
  • لباس ها
  • حیوانات (به عنوان مثال حیوانات خانگی، حیوانات مزرعه، حیوانات وحشی)
  • غذا

برای کودک مهاجر مهم است که به فارسی حرف زدن عادت کند و برای این کار به زمان نیاز دارد. زبان فارسی باید به روتین زندگی او تبدیل شود، به بخش جدایی ناپذیر ارتباطات او. رویکرد شما هرچه که باشد، مهمترین چیز این است که آرامش داشته باشید، سرگرم شوید و آموزش زبان فارسی در خانه را به تجربه ای لذت بخش برای فرزندتان تبدیل کنید. فارکیدز در این راه در کنار شماست.

کودکان ایرانی خارج کشور می‌توانند بصورت آنلاین، همزمان با ارتباط تصویری با پدربزرگ/مادربزرگ و سایر اعضای فامیل در ایران، فعالیتهای جذاب مانند کتابخوانی، نقاشی و بازی‌های آنلاین داشته باشند.

منبع:

learnenglishkids.britishcouncil

,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *