کودک مهاجر یک زبانه: مزایایی که در زندگی از دست خواهد داد

اگر به عنوان والدین تصمیم گرفته اید که کودک مهاجر یک زبانه ای داشته باشید که صرفا به زبان کشور خارجی مسلط است، بهتر است مجددا به تصمیم خود فکر کنید. در این مطلب به پنج موردی اشاره می کنیم که فرزند شما در صورت عدم تسلط به زبان مادری از دست خواهد داد.

هویت مستقل و قوی:

یادگیری زبان دوم، به خصوص زبان مادری در کودکان مهاجر، تاثیر زیادی در شکل گیری هویت فرهنگی آنان دارد. کودک مهاجری که به تازگی در کشوری سکونت یافته است، هنوز پیوندهای قوی و ریشه دار در آنجا ندارد. کودک مهاجری که ریشه های خود را بشناسد و با تعلقات خود در جای دیگری از دنیا آشنا شود، هویت محکم تری نسبت به کودکانی دارد که صرفا به یک زبان و فرهنگ تسلط دارند. او می تواند به گذشته خود رجوع کند و از میراث فرهنگی خود برای ارتباط یافتن با دیگران استفاده کند.

تجربه بازی با مادربزرگ:

شاید آن قدر درگیر آشنا کردن فرزند خود با فرهنگ کشور خارجی شده اید و آن قدر به فکر دوست یابی برای او هستید، که خانواده خود در وطن را فراموش کرده اید. انسان ها با حرف زدن با یکدیگر پیوندهای عاطفی را شکل می دهند. هر چقدر هم که این راه دور باشد، فرزندتان می تواند از طریق تماس تصویری ارتباط خود را با خانواده حفظ کند و با آنها ارتباط داشته باشد. کودک مهاجر یک زبانه از چنین موهبتی محروم می شود و لذت داشتن یک خانواده گسترده را از دست می دهد.

آشنایی با شما و علت رفتارهایتان:

رفتارهای شما وابسته به فرهنگ است. شما حداقل دو دهه با نوعی از تربیت و فرهنگ رو به رو بوده اید و در آن رشد یافته اید. مهاجرت به هر جایی از دنیا هرگز نمی تواند تمام جنبه های رفتاری و شخصیت شما را تغییر دهد. هر چقدر هم که با کشور خارجی، زبان و فرهنگ آنها آشنا شوید، ریشه های شما نحوه رفتارتان را متمایز می کنند. کودک مهاجر تک زبانه ای که با زبان و فرهنگ والدین خود آشنایی ندارد، نمی تواند علت بسیاری از توصیه ها، نصیحت ها و شیوه های تربیتی آنها را درک کند. این عدم آشنایی در طولانی مدت باعث دور شدن افراد خانواده از هم می شود.

کسب احترام از سوی اطرافیان:

فراموش نکردن ریشه ها در هر کشوری مورد احترام است. اینکه قدرت کشور فعلی نسبت به وطن شما چقدر زیادتر است نباید مانع آموزش زبان مادری به کودک مهاجر شود. آشنایی فرزندتان با زبان و فرهنگ مادری، نه تنها باعث احترام افراد خانواده تان بلکه دوستان خارجی به او می شود. از سوی دیگر، با تصمیم به پرورش کودک مهاجر یک زبانه لذت افتخاری که در پی تشویق اطرافیان نسبت به دو زبانگی فرزندتان نصیب شما می شود را از خود نگیرید.

رشد مغزی و فکری:

تمامی تحقیقات نشان دهنده مزیت فکری و مغزی کودکان دوزبانه نسبت به کودکان تک زبانه است. کودکان دو زبانه با کسب مهارت های فکری و شناختی بیشتر، موفقیت بیشتری در تحصیل و کار دارند. در تحقیقات ثابت شده است که تاثیر شگرفی که دو زبانگی بر ساختار و حجم مغز دارد، در دوران سالمندی از ابتلا به آلزایمر و فراموشی پیشگیری می کند. با پرورش کودک مهاجر یک زبانه در مواقع او را از مزایای فکری و هوشی دو زبانگی محروم می سازید.

منبع

babbel

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *