معرفی زبان مادری به کودک: روش های ساده و کاربردی برای والدین

شاید اگر والدین دو زبانه ای باشید که در حال پرورش کودک یک زبانه هستید، همواره از خود در مورد نحوه معرفی زبان مادری به کودک سوال می کنید. در حالی که توصیه می شود از بدو تولد کودک را با هر دو زبان آشنا کنید، به این معنا نیست که بعدا نمی توانید این کار را انجام دهید. بسیاری از والدین مهاجر ترجیح می دهند که به دلایل مختلف زبان مادری خود را کمی دیرتر به کودک معرفی کنند. با این حال هنوز هم می توانید به روش های مختلف زبان مادری را در سن نوپا بودن یا حتی بزرگ تر به او آموزش دهید.

شکی نیست که هرچه والدین کودک را سریع تر با زبان دوم آشنا کنند، دو زبانگی آسان تر می شود. با این حال حتی اگر کودک هیچ تسلطی به زبان مادری شما ندارد، هنوز هم راه های زیادی برای آشنا ساختن او وجود دارد.

معرفی زبان مادری در اسرع وقت:

هنگامی که تصمیم به معرفی زبان مادری به کودک گرفتید، بلافاصله با آن زبان صحبت کنید. برای کودک نوپا یادگیری زبان به شکل طبیعی و ساده رخ می دهد. اگرچه ممکن است کودک تا مدتی دچار شوک اولیه شود، اما به سرعت با شرایط کنار می آید و شروع به یادگیری می کند.

اگر کودک شما از قبل به حرف افتاده است و با تغییر زبان کامل راحت نیست، راه های زیادی برای رفع مشکل و معرفی تدریجی زبان به او وجود دارد که می توانید در بین آنها یکی را انتخاب کنید.

با چیزهای سرگرم کننده شروع کنید:

برای شکستن یخ معرفی زبان مادری به کودک از آواز خواندن شروع کنید. کودکان عاشق آواز خواندن هستند و معمولا می توانند قبل از تسلط به یک زبان و جمله سازی، کلمات و عبارات اشعار را تکرار کنند. با هم کتاب بخوانید و بازی کنید. کلمات و عبارات جدید را در این بین به او معرفی کنید. اعمالی مانند پریدن، دویدن، جست و خیز و سینه خیز را به او یاد دهید و با هم انجام دهید. با هم اوقات سرگرم کننده ای را در زبان مادری داشته باشید.

از یک متن برای معرفی زبان مادری به کودک استفاده کنید:

یکی از روش های پرورش یک کودک دو زبانه استفاده از یک موقعیت یا یک متن برای صحبت به زبان مادری است. می توانید یک زمان از روز، برای مثال هر شب قبل از خواب یا یک یا دو ساعت بازی را به صحبت به زبان فارسی اختصاص دهید.

روش دو بار حرف زدن را امتحان کنید:

برای جلوگیری از شوک اولیه در کودک نوپا، از روش دو بار حرف زدن استفاده کنید. اول جمله خود را به زبان خارجی و بعد به زبان مادری بگویید. بدین ترتیب کودک به آرامی با کلمات زبان جدید آشنا می شود. زمانی که چیزی را به زبان مادری شما تکرار کرد او را تشویق کنید. کم کم استفاده از زبان خارجی را کمتر کنید و صرفا از زبان مادری خود استفاده کنید.

ثبات در زبان داشته باشید:

در معرفی زبان مادری به کودک، هر کودکی واکنش متفاوتی نشان می دهد. در حالی که برخی ممکن است از این تغییر استقبال کنند، برخی از کودکان نوپا در برابر آن مقاومت می کنند. اگر از اول با کودک به زبان خارجی صحبت کرده باشید، مقداری شوک در پی تغییر طبیعی است. اما در استفاده از زبان مادری ثبات داشته باشید. کودک به زودی به آن مسلط خواهد شد.

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *