روش MLAH: زبان اقلیت در خانه، زبان اکثریت در بیرون

همان طور که در مطالب قبلی گفتیم لازمه پرورش کودک دو زبانه داشتن برنامه است. بدون برنامه، اگر شکست نخوریم، در بهترین حالت دستیابی به موفقیت زمان زیادی می برد. در مطالب قبلی به روش های پرورش کودک دو زبانه پرداختیم. یکی از آنها روش یک والد- یک زبان بود. در ادامه به روش دیگری تحت عنوان روش MLAH و مزایا و مضرات آن می پردازیم .

چارچوب ها:

روش MLAH تحت عنوان روش خارج، خانه نیز شناخته می شود.  در این روش زبان اقلیت توسط تمام افراد خانواده در خانه استفاده می شود و زبان اکثریت به بیرون از خانه محدود می شود. این روش امن ترین راه برای موفقیت است زیرا کودک از تولد تا زمانی که خانه والدین را ترک کند، به زبان اقلیت صحبت خواهد کرد.

در این روش، کودک تا حدود سن 5 سالگی یا زمانی که کودک با جامعه ارتباط یابد زبان اکثریت را فرا نخواهد گرفت. از همین رو ممکن است والدین با فشار و استرس رو به رو شوند. به هر حال، هیچ کس نمی خواهد فرزندش در مدرسه نقطه ضعف داشته باشد. اما نباید نگران بود. به محض اینکه کودک آموزش را آغاز کند، یا با سایر همسالان خود در جامعه احاطه شود مانند اسفنج زبان آنها را جذب خواهد کرد. اگر وی کمی با اصول اولیه آشنا باشد، دوره تسلط به زبان اکثریت چیزی در حدود شش ماه خواهد بود.

خطر انزوای زبانی در روش MLAH، به این صورت که کودک هرگز زبان اکثریت را فرا نگیرید، چیزی در حد صفر است. دلیل این امر این است که برای انزوای زبانی کامل لازم است که جامعه بزرگی از افراد به زبان مادری کودک صحبت کنند که وی از تسلط به زبان اکثریت بی نیاز باشد. بنابراین این روش برای والدین مهاجری که می خواهند فرزندشان پایه ای قوی در زبان مادری داشته باشد، راهی بسیار مناسب است.

روشی انشعابی از MLAH:

به عنوان یک روش جایگزین، برخی از والدین ترجیح می دهند که روش MLAH را تا شش ماه یا یک سال پیش از شروع مدرسه به طور کامل رعایت کنند. در این زمان یکی از والدین برای صحبت به زبان اکثریت با کودک انتخاب می شود تا کودک قبل از شروع مدرسه به آن تسلط نسبی یا بالا دست پیدا کند. پس از شروع مدرسه و تسلط به زبان اکثریت، مجددا والدین به روش MLAH باز می گردند.

مزایای روش MLAH:

  • تمام خانواده می توانند به یک زبان با هم صحبت کنند.
  • کودک ورودی کافی از زبان مادری دریافت می کند و شانس فراموشی آن کاهش می یابد.

مضرات این روش:

  • کودک کوچک تر از سن مدرسه، تماسی با زبان اکثریت نخواهند داشت. بدین ترتیب در زمان شروع مدرسه، کمی از سایر همکلاسی های خود عقب تر خواهند بود.
  • اگر یکی از والدین به زبان اقلیت مسلط نباشد (برای مثال وی متولد همان کشور خارجی باشد) از صحبت به این زبان در خانه احساس راحتی نخواهد کرد. از سوی دیگر، به دلیل وجود خطاهای احتمالی در گفتار او، کودک نیز ممکن است الگوهای اشتباهی از زبان اقلیت دریافت کند.

منبع

bilingualkidspot

, , ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *