خواندن کتاب داستان برای کودک مهاجر: مزایای آن در آشنایی با زبان فارسی

روزی روزگاری داستان قبل از خواب راهی برای پیوند بیشتر خانواده ها در پایان روز بود. راهی برای به خواب رفتن در آغوش هم دیگر. اما امروزه با موج گزینه های موجود مانند تلویزیون، آیپد، بازی های ویدئویی، و بسیاری دیگر به نظر می رسد کتاب خواندن به رویایی از گذشته تبدیل شده است. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهند که تنها درصد پایینی از خانواده هایی که فرزند زیر هفت سال دارند برای آنها کتاب می خوانند. در واقع برای والدین خسته و خواب آلود از استرس روزمره، به خواب بردن کودک با فناوری بسیار راحت تر است. خواندن کتاب داستان برای کودک مهاجر اهمیت بیشتری نسبت به کودکان عادی دارد.

خواندن کتاب داستان برای کودک مهاجر به ایجاد روتین کمک می کند:

کودکان روتین را دوست دارند. آنها دوست دارند که بدانند چه چیزی در انتظار انها است. اگر فرزندتان در تمام طول روز در بیرون از خانه در حال دویدن بوده است، یک نوازش خوب و داستانی به زبان مادری به کاهش استرس او کمک می کند.

با هم کتاب خواندن به گسترش واژگان فرزند کمک می کند:

هنگامی که صحبت از یادگیری واژگان به میان می آید، خواندن کتاب داستان برای کودک مهاجر به او کمک می کند که کلماتی را بشنود که در غیر این صورت ممکن نبود بشنود. داستان حافظه کودکان را نیز بهبود بخشد. قبل از اینکه بتوانند خود به صورت فعال از کلمه ای فارسی در صحبت هایشان استفاده کنند، باید چند بار آن را بشنوند. با تکرار یک داستان به آنها فرصت یادگیری بهتر زبان فارسی را می دهید.

داستان تخیل کودک را بهبود می بخشد:

تخیل یک کودک هیچ محدودیتی ندارد، اما باید تحریک شود. با گوش دادن به یک داستان و نگاه کردن به تصاویر، کودکان می توانند تصور کنند، رویا پردازی کنند و ادامه داستان را پیش بینی کنند. در موقع خواندن کتاب داستان برای کودک مهاجر بهتر است از او سوال بپرسید. «چرا این کار را کرد؟» «حالا چه می شود؟» «اگر گفتی این چیست؟»

داستان های زمان خواب به ایجاد پیوند قوی تر کمک می کند:

هیچ چیز بهتر از این نیست که بعد از یک روز پر انرژی با فرزند خود دراز بکشید و داستان بخوانید. وجود پیوند عاطفی بهتر بین والدین و کودک مهاجر به افزایش علاقه او نسبت به یادگیری زبان فارسی می انجامد.

کتاب خواندن برای کودک باعث ایجاد عادت خوب در او می شود:

کودکان از ما یاد می گیرند. با کتاب خواندن برای او قبل از خواب عشق به خواندن و زبان مادری را در او نهادینه می کنید. کتاب خواندن برای کودک مهاجر اهمیت زیادی دارد. این امر نه تنها برای بهبود سواد وی در فارسی، بلکه برای رشد کلی آنها نیز مفید است. نیازی نیست هر شب یک داستان بلند برای او بخوانید. یک یا دوستان کوتاه هم از سوی والدین خسته کفایت می کند.

«تخیل مهم تر از دانش است. دانش محدودیت دارد اما تخیل گرداگرد جهان پرواز می کند.» آلبرت انیشتین

منبع

bilingualkidspot

Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *