بهترین سن یادگیری زبان دوم: تا کی برای پرورش کودک دو زبانه خود وقت دارم؟

همه پژوهشگران موافقند که یادگیری زبان هرچه در سن پایین تری رخ دهد، بهتر است. برای این عقیده شواهد و دلایل زیادی ذکر شده است. اما بهترین سن یادگیری زبان دوم چه سنی است؟ برخی از محققان می گویند که اوج اکتساب زبان دوم در و یا قبل از سن 6 یا 7 سال است. برخی دیگر ادعا می کنند که پنجره یادگیری زبان تا سن بلوغ هم باز است. اما، تقریبا همه موافق هستند که فراگیری زبان فراتر از سن بلوغ برای بچه دشوارتر می شود.

بهترین سن یادگیری زبان دوم: چرا باید در سن 3 یا 4 شروع کنیم؟

اگر چند سال پیش این سوال را می پرسیدید، همه به شما طوری نگاه می کردند که انگار در این سیاره نبوده اید. سال ها پیش برای افراد غیر قابل تصور بود که کودکان زیر سه سال، با توجه به عدم تسلط کامل به زبان مادری خود، زبان دوم فرا بگیرند. امروزه پژوهش ها چیز کاملا متفاوتی را نشان می دهند.

مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که خلاقیت، مهارت های تفکر انتقادی، و انعطاف پذیری ذهن با یادگیری زبان دوم در سنین ابتدایی عمر کودک به طور قابل توجهی افزایش می یابد. محققان به این نتیجه رسیده اند که به عنوان بهترین سن یادگیری زبان دوم همان سال های قبل از مدرسه، به ویژه سه سال اول زندگی است. این سن به عنوان دوره حیاتی در زندگی کودک شناخته می شود. در این سال ها است که پایه نگرش، تفکر و یادگیری، و سایر قابلیت ها گذاشته می شود.

شروع کنید:

برای کودکان مهاجر و والدین آنها یادگیری زبان دوم چالش بزرگی به حساب می آید. اغلب این کودکان زبان کشور خارجی را در مهدکودک یا تعامل با دوستان خارجی فرامی گیرند. در این صورت زبان مادری در اقلیت قرار می گیرد و به نوعی زبان دوم برای او محسوب می شود. بسیاری از والدین تصور می کنند که آموزش زبان مادری به این کودکان کار بسیار دشواری است. اما باید بدانند که هرچه زودتر شروع کنند، کار راحت تر است. محققان ثابت کرده اند که یادگیری زبان دوم در این سن به راحتی زبان اول است. قابلیت های مغز به حدی است که آموزش و یادگیری تا حد زیادی به صورت خودکار صورت می گیرد.

قابلیت های مغز به روایت آمار:

بر اساس اطلاعات محققان، هرچیزی که در چند سال اول زندگی خود دریافت می کنیم در مراحل بعدی زندگی گسترش می یابد. تحقیقات نشان داده است که 50٪ از توانایی ما برای یادگیری در سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در سن 8 سالگی توسعه می یابد. به همین دلیل است که سه سالگی به عنوان بهترین سن یادگیری زبان دوم شناخته می شود.

با این حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش و یا هوش فرد تا زمان 8 سالگی شکل یافته است. بلکه به این معناست که کودکان در طول چند سال اول زندگی مسیر اصلی یادگیری خود را ایجاد می کنند.

تجربه:

در مطالعه ای از دو خانواده مهاجر، یکی از آنها آموزش زبان مادری را قبل از سن 4 سال و دیگری آن را به بعد از تکمیل زبان کشور مهاجر یعنی حدود 7 سالگی موکول کرد. نتیجه نشان داد که یادگیری دستورزبان، تلفظ و به طور کلی روانی در یادگیری در خانواده اول بهتر انجام شد. این تحقیق نشان داد که آموزش در بهترین سن یادگیری زبان دوم، یعنی حدود 3 تا 4 سال، به نحوی اتفاق می افتد که کودک حتی متوجه نمی شود در حال یادگیری است. چرا؟ زیرا مطالعات نشان داده اند که هرچه کودک کم سن تر باشد، بهتر قادر به تولید صداهای جدید است. در سن سه تا چهار سالگی کودک می تواند از طریق بازی آموزش ببیند زیرا ذهن او هنوز توسط حقایق و اطلاعاتی که باید ذخیره و تحلیل شود، غرق نشده است.

یادگیری زبان دوم در خانواده مهاجر:

همه چیز به شما بستگی دارد. این شما هستید که باید مدل آموزشی خود را انتخاب کنید. در هر صورت باید بدانید که هر چه زودتر شروع کنید، بهتر و سریع تر به نتیجه خواهید رسید. نگران یادگیری فرزند خود نباشید. او می تواند هر دو زبان را در کنار هم و هم زمان فرابگیرد.

منبع:

parent

, , ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *